Selecteer een pagina

Optimale prestaties van uw DSG versnellingsbak
verhogen de efficiëntie en het rijplezier van uw auto.

DSG® staat voor Direkt schalt getriebe in het Duits, wat zich vertaalt naar het Engels als “direct-shift gearbox”. De DSG® is een automatische handgeschakelde versnellingsbak met dubbele koppeling, ontworpen door Borg Warner voor de Volkswagen groep. Audi gebruikt de DSG onder de naam S-Tronic. Door specifieke wisselende versnellingen aan elke koppeling toe te wijzen, is het mogelijk snel door te schakelen in één beweging. De eerste koppeling zorgt voor de achteruit-,1e, 3e, 5e, 7e versnelling en de tweede koppeling bedient de 2e, 4e en 6e versnelling.

Dit vermindert de schakeltijden en de slijtage van de transmissie aanzienlijk. Het zal geen verrassing zijn dat dit transmissietype oorspronkelijk is ontwikkeld voor racegebruik. De originele DSG® was een 6-versnellingsbak; de huidige DSG®-transmissies zijn 7-versnellingsbakken.

Een nadeel van de DSG-versnellingsbak is dat de eerste generaties relatief weinig koppel kunnen verdragen. Daarom werden ze voorheen alleen gebruikt in combinatie met lichte motoren. Dat tegenwoordig een DSG-versnellingsbak wel veel koppel kan verdragen wordt bewezen met de speciaal ontworpen versie voor de Bugatti Veyron 16.4 met 1200 pk en 1500nm aan koppel! Omdat de ontwikkeling van deze DSG versie aanzienlijk duurder is kan deze helaas nog niet gebruikt worden in alle hedendaagse VAG modellen.

Veel voorkomende DSG-problemen die wij zorgeloos voor u op kunnen lossen.

Schudden en trillingen

Als u het trillen vooral ervaart wanneer u de motor start of de auto stationair draait, kunt u een luid ratelend geluid horen, het probleem zit waarschijnlijk in het dubbel massa vliegwiel dat tussen de transmissie en de motor zit. Het vliegwiel bestaat uit twee platen met een rubberen schijf ertussen. Dit zorgt voor een dempend effect wanneer het koppel wordt overgebracht van de motor naar de transmissie. Als dat vliegwiel verslijt krijg je een trillend of schuddend gevoel.

Het is aan te raden hier niet te lang mee door te rijden. Als de twee vliegwielplaten van elkaar loskomen, verliest uw voertuig de aandrijving volledig.

Als uw vliegwiel echter in orde is en het trillende gevoel het meest merkbaar is bij het schakelen op lagere snelheden, ligt het probleem waarschijnlijk bij de dubbele koppeling. Helaas is het gewoon een kwestie van slijtage en is de enige oplossing het vervangen van de koppeling

Mechatronic problemen

De noodloop ook bekend als de limp-modus en de failsafe-modus, is een storingstoestand van de transmissie waarbij deze een fout detecteert en zichzelf beperkt tot één versnelling (meestal een derde) om schade aan de transmissie te beperken. Gaat dit vaak gepaard met een indicator op het dashboard, zoals knipperende “PRNDS” -lampjes. Zodra er een storing optreed, staan er foutcodes in in de TCU (Transmissie Control Unit) waarom dit is gebeurd. U moet uw voertuig laten scannen met een goed diagnoseapparaat om erachter te komen wat die codes zijn. U kunt bij ons terecht voor het uitlezen van uw voertuig.

Als de foutcodes wijzen op eventuele sensoren, overbrengingsverhoudingen of onverwachte mechanische uitschakelingen, is het probleem vrijwel zeker uw mechatronic. Het “mechatronic” is de naam die wordt gegeven aan de elektro hydraulische regeleenheid die verantwoordelijk is voor het aansturen van de versnellingsbak. De mechatronic is een prijzig onderdeel. Echter, reviseren wij de mechatronic zelf en kunnen wij u altijd een passende oplossing aanbieden.

Een bijzonder veel voorkomend symptoom van een defecte DQ250 mechatronic is het gedeeltelijke of volledig verlies van achteruit versnelling. Als in de foutcodes wordt vermeld dat ‘koppelingslimieten bereikt’ (of iets dergelijks) zijn, is de kans groot dat het probleem uw koppeling is. Meestal (maar niet altijd) gebeurt dit pas na de eerder genoemde trillende / schuddende problemen.

Als de foutcodes ‘drukverlies’ vermelden, een veel voorkomend probleem van de DQ200 Mechatronic, is het mogelijk dat uw mechatronic inwendig gescheurd is. De enige optie is in dit geval een volledig gereviseerd mechatronic.

 

Hoorbare lagers

Het mechanische deel van de DSG versnellingsbak, de fysieke versnellingen en syncromes ringen gaan weinig defect. Echter, hebben wij een aantal gevallen gezien van versleten lagers. Dit uit zich meestal in een metaalachtig geluid tijdens het rijden. In de meeste gevallen kunnen wij uw transmissie nog reviseren en voorzien van nieuwe lagers.